- Sjovt og lærerigt puslespil. Hver brik passer kun ét sted. Under hvert bogstav er en tegning af en ting, der begynder med bogstavet
- For mange børn er det rart og overskueligt at lægge puslespil i en ramme. Så kender man motivets størrelse inden man går i gang
- Størrelsen er 37 x 29 cm
Leg og læring – stort udvalg af læringsspil – læs om læring gennem leg her
Der er flere måder at opnå læring på – en af de rigtig gode metoder hedder leg og læring. Hos Hyggeonkel finder du mange gode spil og puslespil, som du kan bruge til dette formål. Læringsspil kan fx bruges, hvis du har et barn, som snart skal i skole, og du gerne vil hjælpe det lidt i gang med tal, bogstaver eller forbedre ordforrådet.
Det kan også være, at du er lærer eller pædagog og har brug for materiale til undervisningen. Hos Hyggeonkel finder du mange spil, som er velegnede som undervisningsmateriale til både mindre og større børn.
Leg og læring via læringsspil
Leg og læring som læringsmetode er efterhånden blevet fremherskende, siden den spirede i midten af 1990’erne – både i forhold til leg og læring i vuggestuen, leg og læring i dagtilbud og ikke mindst leg og læring i skolen. Læring gennem leg har ganske enkelt vist sig som en effektiv måde at tilegne sig ny viden på.
Hvad er leg og læring?
Leg og læring teori går ud på, at børns naturlige lyst og motivation til at lege inddrages i læringssituationerne.
Legebaseret læring giver mulighed for, at børn kan være undersøgende og eksperimenterende i læringsprocessen. Børn får også mulighed for at være kreative og fantasifulde. Undervejs i leg og lær situationen støder de på problemer og skal selv arbejde aktivt og komme med input til at finde løsninger på dem.
Med leg og lær metoden går man væk fra den traditionelle undervisningsform med mange instrukser fra læreren eller pædagogen. I leg og læring metoden har den voksne en mere understøttende rolle, men stadig meget aktiv rolle i forhold til at styre børnenes aktioner i løbet af skoledagen.
Gode resultater med leg og læring i skolen
Læring gennem leg giver bedre resultater både bogligt og udviklingsmæssigt sammenlignet med resultater opnået gennem mere traditionel undervisning med mange instrukser fra den voksne. Det ses især hos de mindste skolebørn, som endnu ikke er klar til mere formel undervisning.
Desuden kan de mindre børn opnå begyndende færdigheder indenfor områder/processer som problemløsning, analyse, evaluering og anvendelse af kreativitet og viden. Det er resultater, som ikke kan opnås via helt traditionel undervisning, som i højere grad er baseret på læring af fakta.
Det samme gør sig gældende i forhold til sprog og leg. Der er undersøgelser, som tyder på, at de sproglige kompetencer får et nøk opad, når undervisningen er baseret på læring gennem leg. Eleverne fik bl.a. et større ordforråd og var bedre til at fortælle en historie.
Alt i alt giver undervisning baseret på læring gennem leg et godt afsæt for den videre færd i skolesystemet, fordi det i højere grad uddanner børn, som er socialt stærke, og giver børn, som kan kapere forskellige problemstillinger og selv medvirke til at skabe løsninger hertil.